Post 12. Proces Leasingowy +…

Kategorie Bloomberg PL

Post 12. Proces Leasingowy + #rozdajo

Z okazji, że w zeszłym tygodniu przekroczyłem okrągłą kwotę 10.000.000 PLN finansowań netto oraz wytrwałem z ponad 10 wpisami to robię #rozdajo . Do wygrania Mi Smart Band 4 od #xiaomi . Losowanie przez #mirkorandom . Zielonki out niestety, chyba że udzielają się w tagu #finanse. Wyniki losowania jutro o 22:22. Po wylosowaniu napiszę na pw o dane do wysyłki, opaskę wygrany otrzyma bezpośrednio ze sklepu mi-home.pl:
https://mi-home.pl/inteligentne-urzadzenia/xiaomi-mi-band-4

Ale żeby post się nie zmarnował na rozdajo to robię ogólny opis jak przebieg proces kupna auta przy finansowaniu leasingiem. Ważna rzecz: zakup auta, a finansowanie to 2 różne rzeczy. Nie ma nakazu i obowiązku brania finansowania, które wciska nam dealer!
1. Wybieramy auto. Jeżeli myślimy o leasingu operacyjnym to auto musi być na fakturze VAT 23%. Auto może być używane, z komisu czy nawet od innej firmy (ważna faktura VAT 23%). Jedynym warunkiem jest wiek pojazdu na koniec finansowania. Nie może przekracza od 8 do 15 lat w zależności od firmy leasingowej, przy czym w większości ten limit wynosi 10 lat.
2. Zastanawiamy się ile chcemy zrobić wpłaty własnej. Na nowe auta od 0%, na używki zazwyczaj od 10%. Maksymalnie 45% – ogranicza to ustawa. Okres finansowania najkrótszy to 2 lata, do nawet 7 lat, chociaż większość leasingów robi do 5 lat. Wykup – im dłuższy okres tym wykup jest niższy. Na nowe auto na 2 lata leasingu możemy liczyć nawet na 50% wykupu, przy 3 latach ok. 30%, 4 latach 25-30%, 5 lat ok. 20%. Im większa wpłata i im mniejszy wykup tym suma opłat jest niższa.
3. Jeśli dograliśmy już parametry porównujemy oferty kilku firm leasingowych. Sprawdzam opłaty za rejestrację, opłaty za polisy obce, opłaty za administracje lub zakończenie umowy. To są opłaty, które poniesiemy NA PEWNO. Poza nimi są: monity, mandaty, zmiany w dowodzie rejestracyjnym, zmiana harmonogramu, cesja.
4. Składamy wniosek. W większości leasingów do 150.000 mamy procedurę uproszczoną, czyli na oświadczenie. Czasami możemy zostać poproszeni o wyniki finansowe, czyli PIT za zeszły rok oraz KPiR z roku bieżącego za zamknięte miesiące. O leasing możemy się starać od 1 dnia działalności, ale wpłata to minimum 25%. Od staży 3 miesiące jesteśmy traktowani już jako normalny klient, chociaż mile widziane 10% wpłaty. Poza naszymi danymi możemy zostać poproszeni o dowód rejestracyjny pojazdu/specyfikację/proformę od sprzedawcy. Na decyzję czekamy od kilku godzin do max 2 dni roboczych, co jest raczej rzadkością. Jeśli decydujemy się na auto używane od nieautoryzowanego dostawcy musimy liczyć się z wyceną rzeczoznawcy (może być wymagana, ale nie musi). Koszt 430zł brutto + 3-5 dni roboczych. Jeśli wartość mocno odbiega w dół, możemy otrzymać odmowę lub wymaganie wyrównania wpłatą własną.
5. Jeśli mamy zgodę, podpisujemy umowę leasingową, zazwyczaj ten sam dzień roboczy w którym mamy zgodę, ewentualnie dzień kolejny. Po podpisaniu umowy leasingodawca zamawia dokumenty od dostawcy tj. fakturę, faktury pośrednie (sprawdza ścieżkę własności pojazdu), dowód rejestracyjny, karte pojazdu, ważną polisę OC. Najpierw leasing otrzymuje skany tych dokumentów, które są sprawdzane razem z podpisanymi umowami. Jeśli wszystko jest ok, to wydawana jest zgoda na rejestracje. Rejestracja odbywa się w tym mieście, w którym leasingodawca ma oddział, czyli większość większych miast w Polsce. Zazwyczaj zgoda jest kolejnego dnia od podpisania umów, o ile dostawca dostarczył wymagane skany.
6. Etap rejestracji. Tutaj sporo zależy od dostawcy jak szybko się uwinie. Czasami robi to błyskawicznie, czyli 2-3h od poproszenia o komplet doków wysyła skany i nadał już kuriera, a czasami może to trwać nawet kilka dni roboczych. + 1 dzień roboczy dla kuriera na transport. Dokumenty docierają do rejestratora, dla większości leasingów rejestracją zajmuje się firma MultiAsisst i rejestruje w określonych godzinach w urzędach. Załóżmy że rejestrator otrzymał dokumenty przed wyjściem do urzędu. Po rejestracji wysyła skan dowodu rejestracyjnego i faktury do doradcy/klienta. Teraz czas na polisę.
7. Polisa AC z kwotą zgodną z fakturą i wszelkimi wymaganiami leasingowymi. Musi mieć składkę 1 razową, czasami jest zgoda na 2 raty. Niektóre leasingi wymagają od razu potwierdzenia opłaty składki. Jeśli wystawiona jest już polisa, to trafia ona do weryfikacji wraz z dowodem rejestracyjnym – czy wszystko zostało poprawnie zarejestrowane. Ważne, że polisa musi być zawarta w dniu rejestracji, aby nie było przerwy w ubezpieczeniu.
8. Uruchomienie. Przelew do dostawcy zostaje wysłany dopiero po weryfikacji ubezpieczenia. Tutaj też liczyć się z czasem ok. 1-4h na spawdzenie. Jeśli chcemy odebrać auto tego samego dnia, to należy zlecić SORBNET, co kosztuje 30zł extra i mamy pewność, że do 15:15 środki będą u dostawcy.
9. Odbiór. Tutaj już z górki. Jeśli sprzedawca ma pieniądze na koncie to umawiamy się na odbiór, podpisujemy protokół odbioru, który należy dostarczyć do leasingu. Później pozostaje jedynie płacić raty w terminie ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Podsumowując: Cały proces, z doświadczenia, trwa przy autach nowych od 3 dni roboczych (to mój rekord) do 5 dni roboczych – o ile wszystko przebiega okey – sprzedawca i rejestracja jest na miejscu, przekazywanie dokumentów między sprzedawcą-klientem-dealerem biorę na siebie. Przy autach używanych proces wydłuża się do zakresu od 5 dni roboczych do nawet 10 dni roboczych. Najgorzej kiedy jest DEKRA, wtedy +3-5 dni roboczych. Mowa tutaj o procesie od złożenia wniosku do odbioru auta.

Kwestia ubezpieczenia: zawsze warto porównać ubezpieczenie od dealer’a, ubezpieczenie od leasingu, ubezpieczenie zewnętrzne do naszego doradcy ubezpieczeniowego.

#motoleasing